≡ Menu

10 Tanda Dia Akan Menjadi Jodohmu & Cara Menolak Lamaran Dengan Baik


Jodoh adalah topik yang selalu ditanya dan diperkatakan. Dan jika seseorang bertanya tentang jodoh kepada seseorang yang lain maka akan terciptalah berbagai jawapan yang berbeza daripada mereka. Ya! Soal jodoh memang satu yang universal dan sukar untuk diungkapkan.

Di dalam agama Islam, jodoh itu bererti seseorang yang telah tertulis namanya di Luh Mahfuz. Bahkan jauh sebelum kita manusia diciptakan ke dunia di mana dia akan ditakdirkan untuk menjadi pendamping hidup kita di dunia ini. Tidak dapat dinafikan ada orang jodohnya cepat dan ada yang lambat.

Berikut catatan dari Amir Syahir tentang perihal jodoh.

Masa aku belum kahwin, soalan yang selalu aku fikir ialah, “Macam mana nak kenal tu jodoh aku?”.

Rupa-rupanya jodoh tiba dengan cara yang mudah. Kalau betul dia jodoh kau, Tuhan akan gerakkan hati kedua-duanya, bukan salah seorang sahaja.

PERBAIKI DIRI JADI LEBIH BAIK

Jodoh pertemuan itu di tangan Tuhan. Kita hanya mampu merancang tetapi Allah yang menentukan segala-galanya. Setiap orang pasti inginkan jodoh yang terbaik. Dalam pencarian mencari yang terbaik, perbaiki juga diri untuk menjadi seorang yang baik.

Taaruf merupakan salah satu cara untuk mengenali calon pilihan kau. Dalam peringkat ini, kau akan mula nampak kelemahan masing-masing. Antara calon yang baik ialah apabila dia sudi menerima kekurangan kau. Kau pun mesti lah nak buat perkara yang sama kepada dia.

Carilah keserasian. Dalam Islam tetapkan proses pencarian dengan empat faktor iaitu agama, harta, paras rupa dan keturunan. Agama menjadi faktor yang utama.

Keserasian bermaksud semua persamaan yang ada itu saling mendekatkan, semua perbezaan yang ada itu pula saling melengkapkan. Kau sendiri dapat rasa perasaan tu.

BACA:  Bawa Isteri Keluar Bersiar-siar Pun Salah Satu Sunnah Nabi Muhammad SAW- Da’i Wan

Jika dalam proses taaruf/mengenali dia kau merasakan 10 perkara ini, mungkin dia jodoh kau. Antaranya:

1. Kau rasa telah lama mengenali si dia.

2. Kau rasa rindu ketika berjauhan dengan si dia.

3. Ada ikatan yang kuat. Apa yang dia rasa kau pun rasa sama.

4. Kau rasa selesa di samping si dia.

5. Senang berkongsi cerita dan hal peribadi dengan si dia.

6. Sesibuk mana pun kau, kau akan cipta waktu untuknya.

7. Setiap perbualan dan perbincangan selalu dapat difahami dan masing-masing puas hati dengan keputusan yang dibuat.

8. Selalu jujur, ikhlas dan percaya pada si dia.

9. Tidak mempedulikan masa lalu masing-masing dan menerima apa adanya. Mula merancang untuk masa depan.

10. Kau sentiasa sabar dengan segala kerenah si dia.

Lakukanlah istikharah. Mohon petunjuk Allah. Jika yakin si dia pilihan terbaik, jadikanlah si dia halal untukmu. Jika sebaliknya, tolaklah si dia dengan sebaiknya.

Hebatnya cara dididikan ibu ini. Enam orang anaknya berjaya bergelar hafiz 30 juzuk al-Quran. Nor Latifah Abdul Rahman, 50 dari Telok Kalong, Kemaman berkata selain menjadikan al-Quran amalan harian, pemakanan anak-anaknya juga sentiasa dijaga rapi.

Lamaran bukan paksaan. Ianya satu perkara besar dan perlu difikirkan sedalam-dalamnya. Apabila kau nak terima, terima dengan fikiran semasak-masaknya, juga kalau nak tolak, tolak setelah fikir sehabis baik.

JIKA MENOLAK CINTA BIARLAH DENGAN BERHEMAH

Sekiranya nak menolak cinta dia, ingat lima perkara ini.

1. Berterus Terang

Kau berterus teranglah kalau kau rasa tak serasi dengan dia. Jangan hati kau tak suka tapi kau nak teruskan juga sebab kesiankan dia.

BACA:  Tatacara Menuntut Nafkah Di Mahkamah Syariah

2. Hormati Si Dia

Kalau kau nak tolak dia, tolak baik-baik. Jangan kau nak malukan dia depan orang ramai. Jangan nak maki dia bagai. Respect dia yang selalu caring dekat kau.

3. Jangan Sesekali Gunakan Personaliti Untuk Menolak

Kau dah bercinta dengan si dia 3-4 tahun. Alih-alih tak suka sebab dirinya. Apa yang dia ada. Logik ke? Contohnya;

“Awak ni gemuklah. Saya tak suka orang gemuk.”

“Awak muka gelap la.”

“Awak terlalu baik untuk saya.”

“Keluarga saya tak suka orang Kelantan.”

Jadi, jangan gunakan personaliti atau perihal peribadi untuk menolak si dia.

4. Jangan Gunakan Dia

Kau tak cintakan dan sayangkan dia. Tapi kau gunakan dia. Bila rasa down kau cari dia. Kau nak pergi sana sini suruh dia teman. Dah taknak guna dia kau buang macam plastik sampah. Pedih hati dia kalau tahu kau hanya gunakan dia. Cuba bayangkan orang buat macam tu kat kau. Apa kau rasa?

5. Doakan Kebahagiaan Dia

Doakan agar si dia berjumpa dengan seseorang yang terbaik untuk dirinya. Doakan agar dipermudahkan segala urusan dia.

***

Masa bercinta tu jangan asyik nak relationship goals je. Bercinta sampai 3-4 tahun, 700 kali makan tempat hipster, & kedai kopi mahal, 70 kali pergi travel sana sini tapi bab kumpul duit belanja kahwin langsung tak buat.

Kau jangan acah-acah berkasih sayang, caring bagai, bercinta bagaikan nak rak tapi tak de niat nak kahwin dengan dia sebenarnya. Kesian anak dara orang woi. Kah!

Sumber kredit: Amir Syahir

Berminat menulis berkaitan Islam? Hantarkan artikel anda di sini: www.islamituindah.us/hantar-artikel.

error: Content is protected !!