≡ Menu

Isteri Jangan Buat Semua, Simpan Sikit Kerja Rumah Untuk Suami Selesaikan


Duduk sembumbung tetapi masih ramai yang anggap kerja rumah ini hanya tugas seorang isteri semata-mata. Dia lah yang jaga anak-anak, dan dia lah yang kemas rumah dan cuci pinggan mangkuk bagai.

Allah… memang penat kalau isteri seorang saja yang pulun. Padahal guna tandas bersama, tengok tv bersama, dan tidur pun sekatil. Tetapi pada akhirnya, isteri yang asyik kena basuh pinggan, cuci tandas dan lipat kain selimut!

Yang si dia tahu, balik rumah komplen rumah tak bersepah dan bising pasal anak-anak tak terurus. Pernah tak tanya kenapa isteri tak sempat buat semua itu?

Agak-agak kalau isteri tak ada di rumah seminggu, apa yang akan jadi dalam rumah itu ya? Ini mungkin sebab terbiasa dengan didikan sebelum kahwin.

Sebelum Kahwin, Semua Mak Buat
Baju letak saja atas lantai, nanti mak kutip, mak letak dalam mesin, mak basuh, mak sidai, dan akan mak lipat. Tak payah pening kepala. Sampai bab nak makan apa, si anak cuma cakap saja nak makan apa. Mak akan pergi pasar, mak beli barang, mak masak, mak panggil makan.

Tengok rumah bersepah, jangan risau sebab kejap lagi mak akan kemas. Bilik berselerak, buarkan saja sebab nanti mak akan kemas. Sakit demam, mak jaga.

BACA:  (Video) Rakaman CCTV ‘Tangkap’ Individu Koyak Al Quran, Tabur Atas Tandas Di Masjid Pokok Sena

Si anak?

Anak boleh fokus main game, boleh fokus keluar lepak dengan kawan-kawan, boleh fokus buat apa yang dia nak buat.

Selepas Kahwin, Semua Bini Buat
Baju letak saja atas lantai, bini kutip, bini letak dalam mesin, bini basuh, bini sidai, bini lipat. Nak makan apa, cakap saja, bini g pasar, bini pergi beli barang, bini masak, dan kejap lagi bini panggil makan.

Masuk cerita rumah bersepah, tak payah bising, bini akan kemas. Bilik berselerak pun, bini akan kemas. Sakit demam, bini jaga. Suami boleh fokus main game, boleh fokus keluar lepak dengan kawan-kawan, boleh fokus buat apa yang dia nak buat.

Itulah puncanya! Jadi kalau tak nak susahkan orang perempuan dan tak nak isteri murung, tolonglah buat kerja sama. Tak salah pun bantu isteri di rumah. Jangan sampai anggap suri rumah yang tak ada pendapatan itu macam orang gaji ya, tahu mengarah bila nak sesuatu.

Paling teruk, nak air pun jerit suruh isteri ambilkan. Hmmm… Fikirlah sehabis baik sebelum nasi menjadi bubur.

BACA:  Pesta Arak dan Bala - Ustaz Syakir Nasoha

Simpan Kerja Rumah Untuk Suami
Kalau nak curi-curi tidur pun belum tentu dapat. Buka Tv bagi anak tengok pun, kadang tetap dikacau maknya. Mana lah ada masa nak lelap. Melainkan anak itu jenis tidur siang. Hakikatnya dari pagi hingga petang, isteri memang tak cukup rehat.

Bila ada anak-anak sekolah, selesai ambil anak-anak, baru boleh rehat kejap. Tapi matanya dah mula tengok jam, tunggu suami pulang sebab tak sabar nak kongsi emosinya.

Bukan bermakna kerja rumahtangga dah habis, tetapi dia dah simpan sikit kerja rumah untuk encik suaminya bantu. Maka, kalau suami balik tengok ada pinggan mangkuk tak dibasuh, selesaikan.

Tengok ruang tamu ada mainan dan bantal-bantal, tolong simpan dan susunkan. Nak harap isteri semua buat, serius tak akan berlaku. Penyudahnya suami kritik, isteri tertekan! Tak pasal-pasal berlaku perang dingin pula.

Hah, sekarang cuba kalian bayangkan kalau Dunia Tanpa Wanita. Naik seri tak suasana dalam rumah tu, sempat ke uruskan kehidupan harian tanpa ‘air tangan’ seorang wanita?

Maka, hargailah golongan WANITA yang berhati seksi!

Sumber: Mingguan Wanita

Berminat menulis berkaitan Islam? Hantarkan artikel anda di sini: www.islamituindah.us/hantar-artikel.