≡ Menu

Khasiat Air Rendaman Bendi Yang Ramai Tak Tahu. Bukan Sahaja Untuk Letak Dalam Kari

Amalkan minum air rendaman bendi setiap hari sejak dia masuk umur 30 tahun. Aku pun dah masuk 4 series ni, cuba la buat. Harini dah hari ke tiga. InshaAllah semoga aku istiqomah amalkan sampai bila-bila.

CARA MENYEDIAKAN AIR RENDAMAN BENDI

  1. Beli 1 ikat kacang bendi RM1 jer
  2. Potong halus (basuh dulu ya)
  3. Rendamkan 8-12 jam di dalam air mineral supaya lendir bendi tadi keluar (tak perlu rebus)
  4. Minum mcm biasa, air tak rasa apa-apa pun
  5. Bila air dah habis, rendam skali lagi (boleh buat sampai 2-3 kali, sampai likat lendir dia habis)
  6. Bendi tadi tu boleh la goreng kicap ke, rebus buat ulam ke atau letak dalam kari…tak membazir

Selamat mencuba!

Ini 16 Khasiat Bendi Yang Ramai Belum Tahu

  • Buah bendi dikatakan elok untuk perkembangan otak iaitu menguatkan daya memori otak dan kecergasan.
  • Dalam bidang perubatan traditional, biji, akar dan bunga bendi direbus dan diminum, mampu untuk melawaskan pembungan air kecil, mengurangkan bengkak atau radang, mengurangkan masalah susah bersalin, mengubati penyakit gornea dan sifilis.
  • Air rebusannya juga sesuai untuk disapu pada pelbagai jenis kudis dan bisul. Air rebusan yang dicampur gula boleh dibuat sirap ubat dan rawatan sakit kerongkong.
  • Manakala lendir ia boleh digunakan sebagai ubat untuk tujuan menyejukkan dan melembutkan kulit.
  • Biji bendi yang matang juga mempunyai potensi untuk di proses bagi mendapatkan minyak sayuran yang bermutu tinggi dan juga boleh diproses goreng untuk dijadikan bahan minuman sebagai kopi.
  • Daun muda bendi boleh dimakan sebagai sayuran ulaman manakala daun yang tua boleh diproses sebagai bahan kraftangan yang cantik.
  • Mencuci hati.
  • Menstabilkan kandungan gula dalam darah.
  • Membantu melicinkan bahagian dalam usus besar.
  • Membantu mengelakkan sembelit atau mengurangkan masalah sembelit terutama di kalangan warga tua.
  • Ia membantu pertumbuhan bakteria baik dalam saluran usus.
  • Sejenis sayuran yang amat baik untuk mereka yang murung, keletihan dan rasa tidak selesa.
  • Membantu merawat ulser dan mengurangkan kekejangan pada sendi.
  • Sifat yang beralkali membantu menutralkan asid dalam badan sekaligus membantu mengurangkan masalah penghadaman.
  • Juga ianya dapat membantu mengurangkan radang paru-paru, sakit kerongkong serta kesakitan pada dubur.
  • Air rebusan bendi boleh menyahkan toksik dan disamping itu juga boleh menstabilkan paras gula dan anti diabetes. Rendam 2 batang bendi yang dihiris besar-besar ke dalam segelas air semalaman. Pastikan gelas ditutup. Amal minum selama 2 minggu sebelum sarapan, dikatakan memberi hasil yang
BACA:  Awas! Bantal Busuk Itu Normal, Tetapi Ada Cara Penjagaan Sebetulnya Agar Tidak Memudharatkan

Kambing Aqiqah Murah Indonesia

Loading...
Berminat menulis berkaitan Islam? Hantarkan artikel anda di sini: www.islamituindah.us/hantar-artikel.